IMG_6522

”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” (Joh 3:16)

Gud älskar dig och vill dig bara gott! Bibeln säger att Gud är kärlek och att Han har en god plan för ditt liv. Enda vägen till Gud går genom Jesus Kristus. Jesus är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Gud utom genom Jesus (Joh 14:6).

Allt började med att Gud, som Allsmäktig och evig Fader, skapade allt vi ser omkring oss. Gud skapade människan till sin egen avbild och satte henne att förvalta och råda över skapelsen. Gud visade sin godhet genom att placera människan i ett paradis. Trots detta vandrade människan bort från Guds syften och gick sin egen väg. Detta kallar Bibeln synd. Synd är att gå sin egen väg och missa Guds syfte. Synd är också att bryta mot Guds bud, vilket människan gjorde i och med att hon gick bort från Gud.
Gud gav inte upp, utan Han hade från början en plan. Det är detta som Bibeln handlar om, hur Gud gått tillväga för upprätta relationen med människan igen. Kortfattat gick Guds plan ut på att Han sände Sin egen Son till jorden som en människa. Hans namn var Jesus. Han levde helt och hållet som människa här och demonstrerade hur fantastiskt det gudomliga livet är och uppenbarade också Guds vilja för alla människor.

”Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, ty Gud var med honom”(Apg 10:38).

Jesus undervisade, botade och befriade människor och visade så Guds vilja och omsorg. Syftet med att Jesus kom till jorden var dock större än så, det var för att gå till korset.

När Johannes Döparen såg Jesus komma gående sa han: ”Se Guds lamm, som tar bort världens synd”(Joh 1:29). Jesus kom framförallt för detta syfte, att ta bort våra synder så vi åter skulle kunna få gemenskap med Gud. Bibeln säger att det är våra synder som skiljer oss från Gud (Jes 59:2). Synden är mänsklighetens stora och grundläggande problem. Därför måste synden tas bort och det klarar vi inte på egen hand. Någon annan måste göra det. Därför kom Jesus, själv helt utan synd, kunde Han offras för att upprätta människans relation med Gud. Bibeln säger att vi människor friköptes från all den förbannelse synden fört med sig därigenom att Jesus tog denna förbannelse till korset och dog med den där (Gal 3:13). I och med Jesu död på korset ströks allt som skulle kunna tala emot oss, alla anklagelser och alla synder spikades fast på korset. Gud förlät därigenom alla synder och tog därmed bort ondskans möjligheter och anspråk (Kol 2:13-15).

IMG_4113

”Den (Jesus)som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud”(2 Kor 5:21).

Genom detta så erbjuder Gud sig förlåtelse för alla synder och ett nytt liv. Tack vare det offer som Jesus var så är det enkelt för vem som helst att bli räddad och frälst. Bibeln säger att vi måste tro med hjärtat och bekänna med våran mun vad Jesus har gjort för att uppleva frälsingen.

”Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.” (Rom 10:9-10)

Du kan be så här:

“Gud, jag tackar dig för att jag får komma till dig. Jag bekänner att jag har levt som en syndare, men nu vänder jag om och kommer till dig. Tack för att du sände Jesus för att dö i mitt ställe och så ta bort mina synder för att därigenom rädda mig. Jag tror på Jesu uppståndelse från döden och att Han lever idag. Jag ber att du Gud förlåter mina synder och jag bekänner dig Jesus Kristus som min Herre och frälsare. Tack för att du förlåter mina synder och ger mig ett nytt hjärta. Tack för att du gör mig till ditt barn idag. Amen.”

Bibeln säger “Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.” (Joh 1:12). Om du med ett ärligt hjärta bad bönen ovan, så har dina synder blivit förlåtna idag. Du är nu ett Guds barn, du tillhör honom. Gud har så mycket gott för dig, när du fortsätter din vandring med Honom. Tänk inte på det förgångna, du har en ny framtid framför dig.

”Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.” (2Kor 5:17)

För att du ska kunna behålla det liv som Gud har gett dig, så behöver du bli döpt i vatten och komma med i gemenskapen i kyrkan och ta emot fortsatt undervisning. Du är varmt välkommen till våra Gudstjänster varje söndag kl 16:00  kolla kalendern för aktuell gudstjänsttid!)

Vi vill gratulera dig och välkomna dig in i Guds familj! Du är älskad och Gud har en plan för ditt liv. Kontakta oss snarast så vill vi gärna träffa dig och förmedla lämplig litteratur och undervisning om hur du kan fortsätta att gå vidare i din tro på Jesus. Vi ber för dig och önskar dig Guds rika välsignelse!

bild

This post is also available in: Engelska